خازن در کولر گازی چیست؟آموزش تعویض خازن

خازن در کولر گازی چیست؟آموزش تعویض خازن

خازن در کولر گازی چیست؟آموزش تعویض خازنReviewed by مدیریت on Jan 7Rating: 5.0

خازن در کولر گازی چیست؟آموزش تعویض خازن به صورت تصویری

 

آموزش گام به گام تست خازن کولر گازی

عمده ترین خرابی های کولر گازی در فصل تابستان خراب شدن خازن کولر گازی می باشد و بیشترین علت این خرابی به دلیل این است که کولر گازی در اوج گرما مداوم کار می کند و هر چند دقیقه ترموستات می کند و به کمک خازن کمپرسور روشن می شود  و این عمل ممکن است چندین بار در شبانه روز انجام شود که حاصل خرابی خازن را در بر دارد.

خازن چیست؟

عبارتست از دو صفحهٔ موازی فلزی که در میان آنها  لایه‌ای از هوا یا عایق قرار می گیرد خازن‌ها انرژی الکتریکی را نگهداری می‌کنند و به همراه مقاومت‌ها، در مدارات تایمینگ استفاده می‌شوند.

خازن در کولر گازی 

 

گاهی در گرمای شدید تابستان برای خنک کردن دمای اتاق به سراغ کولر گازی خود می روید اما با عیب هایی برخورد می کنید که دلایل مختلفی دارد و عوامل مختلف و گوناگونی باعث خرابی دستگاه می شود و بعضی از وقت ها هم معیوب بودن اجزایی از کولر گازی می تواند باعث کار نکردن کولر گازی شما شود یکی از این اجزا خازن کولر گازی می باشد که اگر معیوب شود باعث می شود دستگاه کولر گازی خراب شود و نیاز به تعویض خازن کولر گازی باشد.

اگر هر یک از مشکلات زیر برای کولر گاز شما بوجود آمد در ابتدا به سراغ خازن کولر گازی برود و آن را تست کنید البته ممکن است عوامل دیگری باعث خرابی شده باشد.

تست خازن کولرگازی

عیب یابی کولر گازی

۱موتور فن روشن می شود اما کمپرسور روشن نمی شود؟

علت این است که خازن کولر گازی خراب است. اگر دلیل خرابی کولر گازی خازن کولر گازی باشد به محض حرکت ترموستات در جهت عقربه های ساعت موتور میل به حرکت از خود نشان می دهد اما روشن نمی شود و به راه نمی افتد . که در چنین حالتی به علت جریان اضافی که کمپرسور در این حالت می کشد عمل  اورلودنیز اتفاق می افتد.

۲کلید فن را روی کلیه حالت ها قرار داده ایم اما فن روشن نمی شود؟

اگر علت خرابی از خازن کولر گازی باشد با حالت ۱ کلید فن موتور صدای هوم داده و شروع به امپر کشی می کند.در چنین حالتی اگر به موقع کلید فن را خاموش نکنیم موتور فن خواهد سوخت.

در صورت چنین مشکلاتی خازن را از مدار خارج کنید و به طریق روش های تست خازن کولر گازی که در زیر ذکر شده است خازن را تست کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.

 

روش تست خازن کولر گازی

برای تست کردن خازن کولر گازی که یکی از اجزای بسیار مهم کولرگازی است روش های مختلفی وجود دارد که در اینجا چند مورد مهم را ذکر میکنیم:

الف – در روش اول اگر حدس میزنید که خازن خراب است برای اطمینان از حدس خود یک خازن سالم با همان مشخصات را در مدار کولرگازی قرار دهید اگر عیب کولرگازی بر طرف شد حدس شما صحیح است.این روش ساده ترین روش تست خازن کولرگازی است

ب – اگر روی خازن علایمی مانند برآمدگی یا ترکیدگی یا فرو رفتگی دیده میشود به احتمال زیاد خازن معیوب و خراب است.

ج – بهترین روش تست خازن کولرگازی این است که با دستگاه اهم متر خازن را تست کنیم.با اتصال هر دو سر سیم های اهم متر به خازن اگر عقربه بسرعت تا انتها رفته و دوباره به آرامی تا وسط صفحه برگردد و از انجا به کندی به جای اول خود برگردد نشان دهنده این است که خازن سالم است و اگر غیر از این رخ دهد خازن معیوب است.

د – روش اخر خطرناکترین روش تست خازن است که این روش معمولا توصیه نمیشود بدین صورت است که دو سر خازن را با دو رشته سیم به ولتاژی که روی آن نوشته وصل میکنیم و سپس به هم متصل میکنیم اگر جرقه آبی شدید ایجاد شود نشان دهنده این است که خازن سالم است و اگر جرقه زرد رنگ و ضعیف بود نشانه معیوب بودن خازن است.

ویدئو بسیار مفید از نحوه تعویض خازن یک سیستم سرمایشی :

 

 

 

چرا خازن کولر گازی مدام معیوب میشود:

دمای کار کرد کولرگازی:

تجاوز از محدوده دمایی که خازن برای کارکرد در آن محدوده طراحی شده است طول عمر آن را کاهش می­ دهد. در حالت کلی، موتورهایی که در محیط های داغ کار می ­کنند و یا در محیط ­های با تهویه کم مورد استفاده قرار می­ گیرند. طول عمر خازن به میزان قابل توجهی کاهش می ­یابد خنک سازی موتور و خازن می ­توان طول عمر خازن را افزایش داد.

جریان

خرابی موتور باعث اضافه بار خازن می­شود. این مورد معمولا به ندرت رخ می­دهد. در حالتی که موتور به صورت جزیی و یا کلی در سیم پیچها دچار آسیب شود. یا موتور متحمل اضافه بار گردد جریان افزایش یافته که این هم در جای خود بر عمر خازن تاثیر می­گذارد.

ولتاژ ورودی به کولرگازی

این عامل به تنهایی در کاهش طول عمر خازن اثر نمایی دارد. ولتاژ روی خازن دائم کار نباید از ولتاژ نامی درج شده بر روی آن تجاوز کند.بطور کلی کاهش ولتاژ باعث افزایش شدت جریان(آمپر) میشود و طبیعتا افزایش شدت جریان آمپر کولرگازی باعث افزایش دما میشود .برای مثال اگر اجازه دهیم خازنی با مقدار نامی ۴۴۰ ولت در ۴۵۰ ولت کار کند ممکن است عمر خازن تا ۲۰% کاهش یابد. در ۴۶۰ ولت عمر خازن ۵۰% و در ۴۷۰ ولت ۷۵% طول عمر خازن کاهش می­یابد. و به همین منوال ادامه می­یابد. و با کار کردن خازن در ولتاژی کمتر از ولتاژ نامی آن می­توان طول عمر خازن را افزایش داد.

عمر(ساعت کارکرد):

همه خازنها برای عمر مشخصی طراحی شده ­اند عوامل مختلفی می­توانند این عمر را کاهش و یا افزایش دهند. اما هنگامی که عمر خازن افزایش می یابد از داخل عملکرد آن کاهش می­یابد و به مرور ظرفیت خازنی خود را از دست می­دهد.

 

 

نمونه عکس یک خازن معیوب .همین طور که مشاهده میکنید سطح بالایی خازن کاملا باد کرده در صورتی که خازن سالم دارای سطحی صاف میباشد.

همچنین شما میتوانید با کلیک در این قسمت نحوه تست کمپرسور و تشخیص سالم بودن آن را مطالعه کنید.

 

خازن در کولر گازی چیست؟آموزش تعویض خازن

 

 

یک دیدگاه بنویسید